Trendy v konštrukcii a výbave traktorov

V dvojročnom intervale organizovaná výstava poľnohospodárskej techniky Agritechnica je už roky považovaná za najdôležitejšiu celosvetovú platformu inovácií pre poľnohospodárske stroje.

Aj v predchádzajúcich mesiacoch tohto roka prihlasovali výrobcovia techniky svoje produkty do inovačnej súťaže Innovation Award Agritechnica 2019. Veľká časť prihlásených exponátov sa týkala aj noviniek z oblasti konštrukcie a výbavy traktorov. Účelom nasledujúceho článku je poskytnúť aspoň čiastočný prehľad najdôležitejších informácií o trendoch, na ktoré jednotliví výrobcovia traktorov upozornili.

 

Právne predpisy v oblasti emisií sú naďalej technologickým „motorom“

 

Od januára 2019 musia naftové motory spĺňať emisné limity výfukových plynov v stupni V (Stage V). Stage V je ďalším vývojovým štádiom emisných štandardov (noriem) pre motory, ktoré sa používajú v nových strojoch a vozidlách určených na prevádzku mimo cestnej komunikácie. V tomto roku norma začala platiť pre motory do 56 kW a nad 130 kW a od roku 2020 pre motory s výkonmi 56 – 130 kW.Na rozdiel od predchádzajúcich noriem sa Stage V bude prvýkrát vzťahovať aj na naftové motory s výkonom pod 37 kW (50 k) aj na tie s výkonom nad 560 kW (760 k).

Emisná úroveň Stage V bude pokračovať v ceste k ďalšiemu znižovaniu množstva pevných častíc a obsahu oxidov dusíka NOx.Hlavný rozdiel u Stage V je ten, že po prvýkrát bude stanovené limitné množstvo pevných častíc pre celú výkonovú škálu motorov.To znamená, že sa filtre pevných častíc budú povinne používať všade.

Nové emisné predpisy stanovujú povolený počet pevných častíc a vyžadujú podstatné zníženie ich celkovo uvoľneného množstva. To je možné práve pomocou DPF. Oxidy dusíka (NOx) sa už regulujú pomocou SCR. Motory s výkonom nad 560 kW sú síce zahrnuté do nových emisných nariadenia Stage V, ale zatiaľ nemajú stanovený počet uvoľňovaných pevných častíc.

Najväčší vplyv bude mať nová norma na motory s výkonom 19 až 37 kW, z ktorých budú mnohé prvýkrát potrebovať technológie, ako je palivový systém Common Rail (využívanie tlakového zásobníka, čo je rúrka väčšieho priemeru, na zabezpečenie vysokotlakového vstrekovania a rozprašovanie paliva v čo najmenších časticiach, takže dochádza k jeho dokonalejšiemu spaľovaniu), alebo dodatočné ošetrenie výfukových splodín.

Kým používanie filtrov pevných častíc je kľúčovým prvkom, kvôli rôznym emisným úrovniam, strojným technológiám, prioritám zákazníkov a širokej škále výkonov, tu zatiaľ nie je „jednoduchý recept na najlepšiu technológiu“, ktorá bude spĺňať emisné normy Stage V.

Vstrekovanie paliva Common Rail, technológia štyroch ventilov, turbodúchadlo, medzichladič, viskózny ventilátor a elektronické riadenie motorov zostávajú naďalej kľúčovou technológiou motora na zosúladenie výkonu, úspory paliva a požiadaviek na emisie. Aj pri technológiách regulácie množstva výfukových plynov sa používajú známe technológie. Systémy dodatočnej úpravy výfukových plynov, ako dieselový oxidačný katalyzátor (DOC), filter tuhých znečisťujúcich látok (DPF) a selektívna katalytická redukcia (SCR), sú vždy prítomné vo výfukových systémoch motorov poľnohospodárskych traktorov stupňa V. Existujú iba rozdiely týkajúce sa recirkulácie výfukových plynov (EGR) ako vnútornej technológie motora na zníženie tvorby oxidu dusíka. Systémy dodatočnej úpravy výfukových plynov DOC, DPF a SCR sa stále viac kombinujú do kompaktných samostatných modulov a sú usporiadané mimo oblasti motora.

S použitím dostupných zdrojov spracoval:

doc. Ing. Jozef Ďuďák, CSc.

Slovenská poľnohospodárska univerzita, Nitra

Viac sa dočítate už zajtra v týždenníku Roľnícke noviny.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *