Lisy KUHN – vysoká spoľahlivosť a produktivita

Výkonný lis, ktorý spracováva slamu na dobre utužené balíky je snom každého poľnohospodára. S výkonnosťou by mala ísť ruka v ruke i spoľahlivosť a prevádzka s minimom servisných zásahov. Slamu z poľa je potrebné pozberať v čo najkratšom možnom čase a pri lisovaní dodržiavať isté štandardy. Tieto požiadavky spĺňa i francúzsky výrobca KUHN, ktorý v tomto segmente ponúka lisy s označením LSB vo viacerých konfiguráciách.

Rad lisov na veľké hranaté balíky LSB patrí bez pochýb medzi to najlepšie, čo môže zákazník na trhu nájsť. Príkladom je model KUHN LSB 1290 ID, ktorý bol ocenený na uplynulom veľtrhu Agritechnica. Lisy LBS vyčnievajú z radu vďaka svojmu systému POWER DENSITY. Ten zabezpečuje rovnomerné vkladanie zberanej hmoty do lisovacej komory pri zbere po obilnom kombajne, ale aj rovnako po zhrňovači, kde môžu mať riadky rôznu veľkosť a konzistenciu. Systém Power Density odoberá hmotu od integrálneho vkladacieho rotora pomocou podávacieho ramena, ktoré sa stará o prvotné zlisovanie materiálu v predlisovacej komore. Ako uvádza výrobca, podávacie rameno pracuje dvakrát rýchlejšie, ako hlavný lisovací piest, čím je zabezpečený plynulý odber hmoty. Po tom, čo dôjde k úplnému naplneniu predlisovacej komory a materiál začne svojím tlakom tlačiť na hornú časť tejto komory, príde k uvoľneniu zarážok a k následnému posunutiu hmoty do hlavnej lisovacej komory. V nej je umiestnený piest, ktorý následne zabezpečí zlisovanie hmoty do finálneho balíka. Tieto charakteristické vlastnosti zabezpečujú lisu potrebnú rýchlosť spracovania hmoty, ktorá navyše zaručuje veľmi dobré utuženie samotného balíka.

Integrálny vkladací rotor je celistvej robustnej konštrukcie, kde na jednom hriadeli sú po stranách umiestnené závitovky a v strede vkladacie segmenty. Veľký priemer rotora – 60 cm a krátka vzdialenosť medzi zberačom a rotorom zabezpečujú konštantný tok zberanej hmoty. Zberač lisu a jeho rotor sú poháňané prostredníctvom reťaze a je k nim ľahký prístup. Model OMNICUT je vybavený rezaním, kde na základe hydraulickej selekcie je možné do činnosti zaradiť 11, 12, alebo 23 nožov, pri ktorých dosiahneme dĺžku rezanky 45 mm. V prípade, že rezanie hmoty nie je potrebné, je samozrejmosťou i možnosť zberu bez rezania. V prípade poškodenia alebo otupenia je možné nože jednoducho vybrať a vymeniť, bez použitia náradia, nakoľko sú uložené v kazetovom systéme, ktorý zabezpečuje ľahký prístup.

Popri tom, že sa výrobca zameral na vysoký výkon, nezabudol ani na bezpečnosť. Vkladací mechanizmus je tak istený preťažovacími spojkami, ktoré pri nadmernom zaťažení jednoducho prekĺznu. Mechanizmus sa v takomto prípade automaticky zastaví, čím sa zabraní poškodeniu zberača, rotora a podávacieho ramena predlisovacej komory. Uvoľnenie upchatia vkladacieho mechanizmu zabezpečí sklopné dno, ktoré sa nachádza pod rotorom. Hydraulické ovládanie dna uvoľní napätie stlačenej hmoty a následným spustením kardánu pri nízkych otáčkach sa nahromadený materiál posunie do predlisovacej komory. Takéto riešenie nepotrebuje klasický reverz, upchaná hmota nezostáva na zemi a v optimálnom prípade ani nie je potrebné vystúpiť ani z traktora. Pohon všetkých ostatných častí lisu je zabezpečený prostredníctvom spojok a kĺbových hriadeľov, ktoré sa starajú o dobrý prenos krútiaceho momentu bez väčších strát.

Tieto lisy sa vyznačujú konštrukčnými zmenami za účelom dosiahnutia vyššieho utuženia hmoty. Vďaka nim dosahuje stlačenie okolo 500 kilogramov hmoty do jedného balíka. Z tohto dôvodu je vyrábaný s predĺženou komorou, v ktorej je materiál stláčaný na princípe deleného piestu – teda na dvakrát. Šírka balíka je 120 cm, výška 90 cm a dĺžka môže byť od 60 do 300 cm. Viazanie balíkov zabezpečujú uzlovače so systémom dvojuzlového viazania, ktoré sú permanentne čistené turbo ventilátormi pre bezproblémové viazanie. Všetky lisy LSB sú plne ISOBUS kompatibilné a pre traktory bez ISOBUS je k dispozícii terminál CCI, prostredníctvom ktorého je možné robiť nastavenie a ovládanie stroja. Lis je štandardne osadený tandemovým podvozkom s riaditeľnou zadnou nápravou a vzduchovými brzdami.

Viac sa dočítate v Roľníckych novinách.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *