Kafilerickému trhu v SR by pomohla väčšia konkurencia

Kafilerickému trhu v SR by pomohla väčšia konkurencia. V reakcii na medializované vyhlásenia niektorých veterinárov o vysokých cenách za likvidáciu uhynutých zvierat to uviedol predseda Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory (SPPK) Milan Semančík.

„My sme už nedávno upozornili, že problém ekonomickej únosnosti asanačných služieb spojených s likvidáciou vedľajších živočíšnych produktov je vážny a že viacerí naši členovia hovoria o značnej rozkolísanosti cien, respektíve cenových ponúk, ktoré dostávajú. Jedným z riešení by určite bolo pôsobenie viacerých subjektov na trhu,“ konštatoval.
Pripomenul, že v súčasnosti na území SR zabezpečuje spracovanie všetkých vedľajších živočíšnych produktov len spoločnosť VAS, s.r.o., Mojšova Lúčka. Zvoz pre ňu vykonáva spoločnosť Asanácia, s.r.o., Žilina a hoci o slovenský trh prejavujú záujem aj asanačné podniky v Poľsku a Maďarsku, zatiaľ to nestačí na zabezpečenie väčšej vyváženosti a teda aj cenovej stability trhu.
Navyše, ako upozornil ústredný riaditeľ Štátnej veterinárnej a potravinovej správy SR Jozef Bíreš, v prípade výskytu nebezpečných nákaz, napríklad moru, slintačky, alebo krívačky, sa nemôžu uhynuté zvieratá vyvážať na likvidáciu do zahraničia. Pritom promptná eliminácia nákaz, tvorba a ochrana životného prostredia patria v spojitosti s asanačnými službami medzi základné priority.
Určité konkurenčné oživenie prináša spoločnosť Satev Slovensko, ktorá sa postupne tlačí na slovenský kafilerický trh. Zatiaľ však nemá vybudované vlastné spracovateľské kapacity na území SR a vedľajšie živočíšne produkty vozí do kafilérií materskej spoločnosti Szatev, Zrt. v Maďarsku. V regióne Dunajskej Stredy už má síce kúpený areál, v ktorom by časom chcela vybudovať novú spracovateľskú kapacitu, ale zatiaľ musí absolvovať prípravný a schvaľovací proces, ktorý si vyžiada určitý čas.
„Naším cieľom je dosiahnuť pre producentov vedľajších živočíšnych produktov ekonomicky únosnú ochranu asanačného územia. Preto podporíme každý efektívny projekt zameraný na rozšírenie konkurencie, ktorá by sa určite priaznivo premietla aj v cenovej oblasti,“ zdôraznil Semančík.

(tasr)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *