Čo je potrebné vedieť o traktorovom motore

Pri súčasnej ponuke a širokom sortimente rôznych značiek, typov, modifikácií a výkonových kategórií, môže byť niekedy aj pre odborne erudovaného a technicky vyspelého kupujúceho problém vybrať ten správny traktor za správnu cenu. To samozrejme platí všeobecne aj pri výbere a nákupe iného tovaru, najmä technického charakteru. Osobne poznám prípady, keď vyberať osobný automobil ide celá rodina a dokonca ešte aj niektorí susedia.

Po nákupe mi kupujúci oznámil, že si vybral podľa značky Škodu Roomster a manželka podľa farby červenú. Lenže na rozdiel od traktora osobný automobil je jednoúčelový dopravný prostriedok, určený na individuálnu dopravu osôb a batožín, prípadne aj rozmerovo a hmotnostne menšieho nákladu, zatiaľ čo traktor je mobilný energetický prostriedok, určený na vykonávanie rôznych technologických činností v súprave s rôznymi poľnohospodárskymi a prípadne aj inými strojmi a náradiami.

Z vyššie uvedeného vyplýva, že aj kritériá pre výber traktora a automobilu musia byť diametrálne odlišné, aj keď niektoré technické, alebo prevádzkové parametre môžu byť dokonca podobné – napríklad merná spotreba paliva v prepočte na jednu kilowatthodinu v prípade vznetového traktorového a automobilového motora.

Výkon motora je rozhodujúci

Aj keď výkon motora je v podstate technický, alebo skôr prevádzkový parameter, predsa je považovaný za rozhodujúce kritérium pri výbere traktora. Napokon aj v technickej dokumentácii výrobcovia traktorov často okrem iného, graficky znázorňujú priebeh, resp. závislosť výkonu motora na otáčkach ( tzv. otáčkovej charakteristike motora). Okrem toho je v technickej dokumentácii traktora uvedený aj takzvaný menovitý výkon motora, čo je jeho číselná hodnota v kilowattoch a spravidla aj v koňoch, ktorý daný motor dosahuje pri menovitých otáčkach.

Keď motor dosahuje menovitý výkon pri menovitých otáčkach, tomuto stavu hovoríme, že motor pracuje v takzvanom optimálnom režime. To v prvom rade znamená, že dosahuje optimálnu mernú spotrebu paliva cca 250 gramov na kilowatthodinu, súčasne emisie neprekračujú limitnú hodnotu. Podľa platnej normy je menovitý výkon motora definovaný ako trvale preťažiteľný výkon. To prakticky znamená, že motor môže pracovať v režime preťaženia bez toho, aby bola ohrozená jeho životnosť a prevádzková spoľahlivosť.

Traktorové motory, aj starších typov, sú totiž už tradične vybavené výkonovým regulátorom, zatiaľ čo automobilové vznetové motory boli už aj v minulosti vybavené iba obmedzovacím regulátorom, ktorý reguluje, avšak v podstate iba obmedzuje voľnobežné a maximálne otáčky. V rozsahu medzi voľnobežnými a maximálnymi otáčkami obmedzovací regulátor nepôsobí a reguláciu otáčok, a teda aj výkonu motora zabezpečuje vodič automobilu plynovým pedálom podľa prevádzkových podmienok na ceste. Ako bude ďalej podrobnejšie pojednávané, takýto spôsob regulácie vonkoncom nie je vhodný pre traktorové motory, a to je úplne jedno, či sa jedná o regulátor mechanický, alebo elektronický.

Regulácia traktorových motorov

Traktor a teda aj traktorový motor je v reálnych prevádzkových podmienkach vystavený premenlivému, tzv. nestacionárnemu zaťaženiu. Nestacionárny charakter zaťaženia je hlavne pri základnom spracovaní pôdy spôsobený premenlivými pôdnymi a terénnymi podmienkami, prípadne aj nerovnomernosťou pracovnej hĺbky pripojeného náradia, a pri zberových prácach aj nerovnomernosťou zberaného porastu.

Na základe dostupných technických informácií spracoval:

prof. Ing. Anton Žikla, CSc.

Viac sa dočítate v Roľníckych novinách.

Komentáre ku článku 1

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *