Charakteristika vývoja pneumatík pre poľnohospodárstvo

Pneumatika je veľmi dôležitou súčasťou každého cestného kolesového vozidla. Je to časť, ktorá je v priamom kontakte s podložkou (vozovkou). Medzi hlavné úlohy pneumatiky patrí prenos hnacej a brzdnej sily na podložku a tlmenie vibrácií počas jazdy.

Pneumatiky sú používané nielen v cestnej doprave, ale majú široké zastúpenie a využitie aj v poľnohospodárstve. Základné požiadavky pneumatík v poľnohospodárstve sú nasledovné:

– zabezpečenie najlepších možných trakčných vlastností na rôznych podkladoch,

– schopnosť prenášať veľké sily a momenty (obvykle väčšie ako u cestných vozidiel),

– samočistiaca schopnosť pneumatiky od častíc pôdy,

– čo najmenší negatívny vplyv na utuženie pôdy.

Konštrukcia každej pneumatiky sa skladá z vnútornej a vonkajšej časti. Vonkajšou časťou je dezén pneumatiky (časť, ktorá je v priamom styku so zemou) a bočnice zodpovedné za prenos radiálnych síl a chrániace vnútorné časti pneumatiky. Vnútorné časti sú kostrou pneumatiky a zodpovedajú za jej silu. Skladajú sa z tzv. kordovej vložky, ktorá tvorí vrstvy usporiadané voči sebe pod vopred určeným uhlom. Pneumatika je nasadená na ráfiku prostredníctvom tzv. pätky.

Vnútorná konštrukcia

Súčasné poľnohospodárske traktory používajú mnoho druhov pneumatík, ktoré sa navzájom od seba líšia. Prvým líšiacim sa znakom poľnohospodárskych pneumatík je ich vnútorná štruktúra. Podľa vnútornej štruktúry ich delíme na radiálne a diagonálne.

V diagonálnych pneumatikách sú kordové vložky z tuhého materiálu (oceľ, nylon) a ich usporiadanie vzhľadom na pozdĺžnu os pneumatiky je sklonené. Usporiadanie kordónových vložiek je striedavé a vzájomne sa prelínajúce. Hlavnou výhodou týchto pneumatík je vysoká tuhosť bočníc, čo umožňuje preniesť veľké zaťaženia a súčasne zaisťuje dobrú odolnosť proti poškodeniu. Bohužiaľ, tieto pneumatiky majú mnoho nevýhod. Hlavná nevýhoda spočíva vo veľkom utužení poľnohospodárskej pôdy. Ďalej je to znížená citlivosť pneumatiky, čo má za následok zlé kopírovanie povrchu, po ktorom sa pneumatika odvaľuje. Táto nevýhoda sa prejavuje vyššou tendenciou k preklzávaniu a prenosu nižšej trakčnej sily. Pri jazde na spevnených plochách (asfaltové cesty), sa diagonálne pneumatiky vyznačujú horším tlmením vibrácií.

S použitím dostupných zdrojov spracoval: doc. Ing. Jozef Ďuďák, CSc. Slovenská poľnohospodárska univerzita, Nitra

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *