Česi budú mať obchody s regionálnymi potravinami

Kvalitné, čerstvé, lokálne – na tieto tri slová letia českí zákazníci ako osy na med, a tak nečudo, že sa pre obchodníkov stali novodobým zaklínadlom.

Českí spotrebitelia sa čoraz ochotnejšie odvracajú od lacnejších, ale i menej kvalitných dovozových výrobkov, a dávajú prednosť tradičným potravinám zo svojho okolia. Doteraz po ne museli chodiť priamo na farmy alebo na špecializované farmárske trhy, no už onedlho si budú môcť tieto potraviny kúpiť v pohodlí kamennej predajne.
Spoločnosť Český grunt totiž plánuje vybudovať sieť predajní s farmárskymi potravinami, kde by dostal zákazník všetky základné produkty pod jednou strechou.
Českí zákazníci sa vo výbere potravín vracajú späť domov. Ich zvýšený záujem o tradičnú kvalitu a znechutenie nad ponukou supermarketov sa v poslednom čase prejavil najmä obľubou automatov na čerstvé mlieko a stúpajúcou popularitou farmárskych trhov, ktoré sa konajú snáď v každom väčšom meste. Logickým pokračovaním tohto trendu je vznik predajní so stabilnou ponukou potravín od regionálnych výrobcov.
Zámer vybudovať sieť obchodov s lokálnymi potravinami nedávno predstavila spoločnosť Český grunt. Tá v súčasnosti prevádzkuje prvú predajňu v Prahe, no v horizonte troch až piatich rokoch by chcela otvoriť minimálne jednu predajňu v každom kraji.
Celá sieť by mala fungovať na báze franšíz. Spotrebiteľom ponúkne produkty od malých a stredných českých poľnohospodárov a výrobcov, ktoré väčšinou možno nájsť len v menších predajniach v blízkosti fariem.
„Farmárske výrobky dodržiavajú tradičné receptúry, pri ich výrobe sú použité kvalitné suroviny bez použitia množstva potravinových náhrad. Výsledok spoznáte najmä na chuti a vôni,“ píše sa na internetovej stráne spoločnosti Český grunt.
Ako ďalej na firemnej stránke uviedli zástupcovia spoločnosti, jej vznik odštartovali dve myšlienky: dostať na stôl českých zákazníkov tradičné poctivé potraviny, a zároveň podporiť malých a stredných roľníkov a výrobcov.
„Chceme mať v každom regióne predajňu, kam budú roľníci zvážať svoje výrobky,“ uviedol pre agentúru ČTK Aleš Kotěra, spolumajiteľ spoločnosti. Ako ďalej dodal, predajcovia si zakladajú na kvalite, čerstvosti, českom pôvode a osobnom prístupe ku zákazníkovi.
Zákazníci si môžu vybrať zo sortimentu syrov a mliečnych výrobkov, mäsa a údenín, pečiva, ovocia a zeleniny, muštov, piva a páleniek, ale aj medu, korenia či čajov. Spoločnosť uvádza, že 85 percent potravín nakupuje priamo od roľníkov a výrobcov z Čiech a Moravy, takže nemusia platiť marže veľkoobchodom a dopravcom, vďaka čomu ponúkajú potraviny za cenu, ktorá je férová pre všetky zúčastnené strany.
„Na českom trhu je dosť zákazníkov, ktorí majú záujem o farmárske potraviny a sú ochotní si za ne priplatiť. Úspech farmárskych trhov o tom svedčí a potenciál tu určite je,“ povedal pre agentúru ČTK Zdeněk Skála zo spoločnosti Incoma GfK, ktorá sa zaoberá prieskumom trhu. „Veľmi dôležitá bude nielen kvalita tovaru, výber, čerstvosť a ceny, ale tiež komunikácia. Tá bude závisieť od toho, aký imidž si nový reťazec dokáže vybudovať. Napríklad ako dôveryhodne ukáže svoju priamu väzbu na roľníkov a regionálny pôvod,“ doplnil Zdeněk Skála.
Ak sa podľa neho nepodarí sieti predajní farmárskych potravín získať dôveru zákazníkov, hrozí, že ju spotrebitelia budú vnímať ako ďalší z množstva reťazcov a budú ho porovnávať s konkurenciou najmä na základe ceny.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *