Autor
Kategórie:
Nezaradené

Biopalivá neprispievajú k zníženiu emisií skleníkových plynov

Kvapalné biopalivá, ktoré sa používajú v doprave namiesto benzínu a nafty, sú opäť pod paľbou. Český denník E15 na webovej stránke uviedol, že teraz vedci z Európskej konzultačnej rady vedeckých akadémií (EASAC) vyzvali Európsku komisiu (EK), aby prehodnotila, alebo dokonca úplne zrušila cieľ nahradiť do roku 2020 desatinu pohonných látok biopalivami.

BRUSEL. V súčasnosti jediné životaschopné biopalivá prvej generácie, ktoré sa vyrábajú z potravinárskych surovín, podľa vedcov nemôžu prispieť k zníženiu emisií skleníkových plynov. Napríklad pri výrobe a spaľovaní bionafty sa uvoľní viac kysličníka uhličitého (CO2) než pri spaľovaní konvenčnej nafty. Biolieh nahradzujúci benzín je na emisie úspornejší, ale pri súčasných technológiách nedokáže splniť úniové limity po roku 2018.

Skutočnú úsporu emisií by mohli priniesť až biopalivá druhej generácie vyrábané z drevnej štiepky či poľnohospodárskych rastlinných odpadov. Podľa vedcov z EASAC možno biomasu v doprave využiť oveľa efektívnejšie než jej premenou na kvapalné palivá. Energeticky produktívnejšia je napríklad výroba bioplynu z poľnohospodárskych zvyškov.

Zo štúdie v Írsku vyplýva, že bioplyn by mohol pokryť 7,5 % energie, ktorú spotrebuje doprava v roku 2020. Drevné štiepky sa zase oveľa účinnejšie môžu využiť v kombinovanej výrobe tepla a elektrickej energie. Elektrina by sa zase mohla využívať v elektromobiloch. „Prepočítané na jednotku zdrojovej biomasy umožňuje bioelektrina prejsť o 80 % kilometrov viac než biopalivá,“ znie jeden zo záverov. Technicky však prechod z nafty na plyn možný je. Ukazujú to skúsenosti z USA, kde už lacný zemný plyn viedol mnohé logistické firmy, aby prerobili pohon flotíl nákladných vozidiel na spaľovanie plynu.

(tasr)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *