Ako sa v ZETOR testujú traktory v boxoch PTO?

Traktor je ZETOR. Všetkým známy slogan vznikol jednoducho tak, že sa stroje brnenskej značky stali synonymom pre traktor nielen u nás doma, ale aj v mnohých zahraničných trhoch. České traktory si získali dôveru zákazníkov po celom svete pre svoju vysokú odolnosť a spoľahlivosť. Hodnotami, ktoré sú pre ZETOR tak špecifické aj dnes. Koniec koncov sa tieto hodnoty premietajú do všetkých komponentov traktora. Poďme sa pozrieť, ako vyzerá ich testovanie v boxoch PTO.

Skúšky v boxe PTO sa vykonávajú v skúšobných priestoroch cez PTO traktora, čo je vlastne len skratka z anglického power take-off. V slovenčine je nám tento výraz známy ako vývodový hriadeľ. Skúšaný traktor sa cez vývodový hriadeľ a kardan pripojí k dynamometru, ktorý umožňuje plynulé zaťaženie motora v rôznych stupňoch otáčok. „Meranie možno vykonávať na otáčkovú reguláciu, kedy sa nastaví požadované otáčky motora alebo na momentovú reguláciu, kedy sa motor zaťaží na požadovaný krútiaci moment,“ dopĺňa Michal Novotný, výskumný pracovník terénnych skúšok. Zaťažovaním motora dynamometrom možno merať jednotlivé technické parametre motora v traktore, ako je výkon, krútiaci moment, vstrekovacia dávka paliva alebo spotreba paliva.

Skúšobné boxy obsahujú aj výkonnú vzduchotechniku, ktorá umožňuje simuláciu náporu vzduchu pri používaní stroja v reálnych podmienkach. Okolitú teplotu možno regulovať v rozmedzí od 15 do 50 ° C a technici tak majú možnosť traktory testovať pri teplotnom zaťažení, ktoré je pre väčšinu exportných trhov stanovené na 40 ° C. Pri tejto referenčnej teplote sa skúša jednak chladenie motorovej jednotky, ale aj teplotné limity jednotlivých komponentov traktora. Príkladom limitných teplôt môže byť maximálna teplota alternátora, ktorá môže dosiahnuť až 100 °C, alebo teplota riadiacej jednotky motora, ktorá môže vystúpiť až na 80 °C.

Meracia ústredňa je tak schopná súčasne sledovať a zaznamenávať až 40 teplotných a 10 tlakových bodov. Týmto je možné dosiahnuť maximálnu opakovateľnosť meraní pri každom testovacom cykle. Ústredňa je navyše využívaná pre komplexné a náročné úlohy, ako prúdenie vzduchu cez mriežky kapotáže a cez chladiče, prietok chladiacej kvapaliny cez okruh chladenia, alebo meranie vlhkosti, ako aj ďalšie požiadavky podľa aktuálne realizovaných testov.

Výkonná vzduchotechnika skúšobných boxov umožňuje tiež testovanie klimatizačných jednotiek. Pri konštantnej teplote okolia dosahujúcej minimálne 38 °C sa na niekoľkých teplotných snímačoch kabíny meria priemerný pokles teploty, ktorý je podľa platnej legislatívnej normy stanovený na minimálne 11 °C. Pri testoch nových klimatizačných jednotiek použitých vo všetkých modeloch s novou kabínou bol dosiahnutý pokles teploty o viac ako 20 ° C. Vďaka tomu tak zákazníkom Zetor prináša výrazné zvýšenie komfortu predovšetkým pri práci v letných mesiacoch.

Viac sa dočítate v týždenníku Roľnícke noviny.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *